24 Aralık 2012 Pazartesi

Kimi Okumali...

Universite 1. sinifta iken, yagmurlu bir gunde dolasmaya ciktim. Fatih'te oturuyorum. Yururken, aklima Besiktas'ta oturan Akif abi geldi, liseden bizim bir ust donemimiz idi, Bogazicin'de okuyordu o zaman. Onu bir ziyaret edeyim dedim. Yagmurda yurumeyi sevdigimden Yuruye yuruye Besiktas'a kadar gittim. O kadar cok islanmisim ki, vardigimda sirilsiklamdim. Sagolsun Akif abi kuru kiyafetlerinden verdi. ( Hos, sanki kuru ve islak kiyafetleri var da, kurularindan seciyor gibi anlattim:) Neyse, oturup muhabbet ettik. Aksam da, Besiktas meydandaki kafeye cay icmeye ciktik. Oturup sohbet ederken, "kitap okurken ne yapiyorsun, seciyor musun?" diye sordu. Ne dedigimi pek hatirlamiyorum ama, bugun o sorusu aklima geldi.
Panait Istrati'nin 'Hayata ve Insanlara Dair' adindaki kitabini bitirdim. Daha once baska kitaplarini da okumuslugum vardi. Digerlerinin hepsi hikaye-ani tarzinda idi, bu kitapta daha ziyade dusuncelerinden bahsetmis. Akif abinin o sorusunun tam cevabini buldugumu dusundum bugun. Panait Istrati'nin ne kadar yazisi varsa, hepsini okumam lazim diye dusundum. Bunun nedenini aciklamak o kadar uzun olacak ki, ayik bir kafa ve o dusunceyi aciklayacak yurek dolgunlugu gerekiyor, o yuzden belki baska zaman...
 Ancak bir kac noktaya deginmeden edemeyeceim sicagi sicagina. Ilk olarak aklima gelen sey, nerdeyse suna eminim ki, Panait Istrati muslumanligi bilse, tam musluman olacak adammis. Ikinci aklima gelen, hani derler ya 'tarih tekerrurden ibarettir' diye. Burada kastedilen sadece klasik tarihi vakalar degil aslinda. Sosyolojik olaylar da, uygun mekan ve sartlarda tekerrur eder diye dusunuyorum. Kitapta gecen partizanlik gibi.
Gizli bir hazine bu Panait.
Vesselam...
Panait Istrati

Hiç yorum yok: